Banda Acheh,Indonesia

25 June 2019
KLIA2-Banda Acheh

Bismillah,Assalamulaikum....
So anyone yang teringin nak pergi Banda Acheh dengan kawan or adik beradik...i suggest korang pergi because selain ticket murah...sana banyak tempat menarik seperti Muzium Tsunami Acheh and so on..lagi-lagi kalau kau orang Pahang...orang sana suka orang Pahang sebab dia punya kerabat diraja pernah kahwin dengan orang Pahang...

Hotel
so hotel yang aku stay ni nama dia Siwah Hotel...Hotel yang aku stay niii bagi aku 7/10 sebab wifi ada dekat lobby jee...and takde lift but yang lain tu okayy je..kalau kau pergi dengan berlainan jantina, receptionist akan mintak sijil kahwin and if kau adik-beradik kau kena tunjuk bukti yang kau tu adik-beradik..Hotel ni dekat dengan Masjid Baiturrahman(masjid yang selamat dari Tsunami)

First day
Aku sampai dalam pukul 9 lebih then macam biasalahh jalan dekat dengan hotel sebab nanti senang nak check in kan..and aku terjumpa satu abang beca ni..dia yang bawak kitaorang..so sementara tunggu pukul 2 sebab nak check in aku jalan dekat Museum Tsunami tu and Rumah Acheh..After siap check in..kitaorang lepak bilik sampai lah petang..baru kitaorang pergi satu mall ni and kitaorang balik jalan kaki je dari mall tu ke hotel..BEST sebab kitaorang jalan and stop untuk beli makanan dekat gerai-gerai kecil..kitaorang jugak makan dekat one of famous restraunt in Acheh

Second day
TIME FOR ISLAND!!!!
hari kedua ni aku kena scam dengan abang beca..but bukan abang beca semalam yeee..abang beca tu hantar kitaorang dekat jetty dari hotel and dia caj 200000 idr..sedangkan kalau dengan abang beca semalam dia cakap 50000 idr jee..so dekat island tu aku tak pergi mana-mana pon..just sewa motor then pusing pulau tu...lepas balik dari pulau tu naik ferry pukul 2;30pm kitaorang naik beca pergi Kampung Lampulo sebab dekat kampung tu ada satu rumah mana time Tsunami 2004..ada satu bot ni dia hanyut sampai ke atas bumbung rumah tu.Kitaorang jugak pergi LTD Apung..LTD Apung ni kapal hanyut sampai ke dasar macam kapal yang dekat Melaka tu..Then malam tu kitaorang keluar pergi makan satay..

Third day
Kitaorang tak kemana pon just pergi satu pasar macam pasar payang dekat dengan Masjid Baiturrahman sementara tunggu solat Jumaat..so after aku solat Jumaat..kitaorang plan nak tengok kubah masjid di bawa tsunami and sunset dekat Pantai Lampuk...malam tu kitaorang makan bakso yang abang beca tu suggest dekat kitaorang...SEDAPPPPP but tempat dia kurang nice lahh..and disebabkan kakak aku tak pernah pergi Masjid Baiturrahman..so malam tu kitaorang jalan sana and aku dapat kawan dari Indonesia...

Forth day
Last dayyy kitaorang dekat sana..so kitaorang just check out and jalan dekat area situ while tunggu abang beca tu ambik kitaorang bawak pergi airport...

P/S:kitaorang pakai abang beca yang sama sebab dia friendly and dia tak tetapkan harga..hari ketiga dia teman kitaorang pergi tengok sunset semua and time kau makan dia akan tunggu tepi..so kitaorang decide nak bagi dia 200000 idr