SUARA EMAS

Assalamualaikum😊....
bertemu lgi kita dlm blog dns26 foxtrot👻,korang mesti excited kan nk baca blog ni hahahaha,oke tajuk kita pada hari ini ialah suara emas👀...hahaha korang mesti blur kan dgn tajuk ni,okay lets me explain😁.....actually aku letak tajuk ni sbb nk bagi tips dlm menjaga suara🙌🙌🙌...okayy,korang msti suka dgr org menyanyi kan,sbb tu ada sesetengah org dia jdikan penyanyi sbg idola diorang💥cnthnya haqiem rusli,siti nurhaliza dan hazama...dan korang msti suka menyanyi kan😂,alaa zmn skrg kan kalau broken nyanyi lagu jiwang,kalau nk raya nyanyi lagu raya and kalau bosan nyanyi je semua lagu yg diorang tahu hahahaha......so,korang msti nk suara korang paduu kan,baru best nk nyanyi dpn member ke ape, kalau sumbang kesianla dkt member yg dgr korang nyanyi tu hahaha....em,aku  prnh la jgk terjebak dlm bidang nyanyian ni😅 n tahu la jgk sikit sikit bab nk jaga suara ni😅,org kata jngn kedekut ilmu kan so aku share la sikit ea cara cara nk jaga suara dan cara menyanyi💃...kalau rase xbetul tu korang jgn ikut ea😂 sbb aku share yg aku prnh buat je hahaha







 haa ni la pengalaman aku dlm bidang nyanyian 😅
dulu pernah join nasyid,so dapatla ilmu sikit hahaha
nama kumpulan kitorang (shoutul iman )💕💕💕 miss my team






source:google 


oke first,minum air mineral banyak banyak tau💧💦
badan kita sgt memerlukan air dlm kehidupan seharian,
em pastu time korang bangun tidur😴 jngn basuh muka or gosok gigi dlu,tapi korang amalkan minum secawan air 😊sbb dpt membantu pengaktifan organ dalaman




source:google


next,air limau nipis.....haa kalau korang nak tahu,air limau nipis ni sgt penting utk jaga suara.
korang amek sebiji limau nipis,pastu perah ke dalam gelas yg berisi air suam.haa senang kan😋...
best sgt tau kalau korang minum air ni,sbb ia akan melegakan tekak korang💢..haa barula selesa kalau korang nk nyanyi😊😊




source:google



seterusnya,,,air asam jawa💥🙌😋
 asam jawa ni merupakan penawar bgi sakit tekak😫
aku dpt tahu ni sbb seminggu sebelum aku pegi pertandingan nasyid dulu,member aku sakit tekak so cg vokal aku suruh minum air ni,alhamdulillah berkesan😘......
korang bolehla amalkan minum air asam jawa ni setiap hari ye utk jaga suara korang😊😊😊




source:google


Last,korang kene selalu buat aktiviti panaskan vocal tau sebelum menyanyi😎,contohnya,bubbling atau humming utk  mengeluarkan suara yang kita nak, tak mengakibatkan paksaan dan tekanan kepada peti suara yang akan merosakkan suara korang😆😆😆😆...korang pon kene amalkan buka mulut seluas 2 jari time nyanyi,barula suara korang lantang,merdu,dan mantappp hahaha






Comments